Försäljnings- och leverans­villkor

Allmän information

Witt Hvidevarer A/S

CVR-nr.: 20981075
Gödstrup Sövej 9
DK-7400 Herning
Danmark

Tlf.: +45 70 25 23 23
E-mail: info@wittsverige.se



§1. Beställning

Det går att köpa varor/tjänster hos Witt Hvidevarer A/S via www.wittsport.se. Alla avtal ingås på danska och alla angivna priser är inklusive moms.

Alla priser är dagspriser och kan inte garanteras i framtiden.

Villkoren gäller för Witt Hvidevarer  A/S, inklusive www.wittsport.se.


§ 2. Betaling

Vi erbjuder betalning med betalkort (Dankort, Mastercard, Visa, Visa Electron, Maestro, JCB, American Express och MobilePay).

Det är alltid gratis att betala med betalkort och det kan aldrig dras ett större belopp än det du har godkänt vid köpet. Betalningen dras först när varan har skickats till dig. Om det tillkommer avgifter för alternativa betalningsmetoder anges detta tydligt.

De uppgifter som du skickar till Witt Hvidevarer  A/S i samband med köp som betalas med betalkort är krypterade (SSL) och därför är det bara leverantören som kan läsa dem. Varken Witt Hvidevarer A/S eller någon annan har möjlighet att läsa din personliga betalningsinformation.

Vi erbjuder betalning med Klarna. (Klarnas användarvillkor, Klarnas personuppgiftspolicy)


§ 3. Leverans*

Alla beställningar över SEK 700,00 levereras gratis. För beställningar under SEK 700,00 en fraktavgift på SEK 59,00-129,00 inkl. moms. Hemleverans (SEK 129,00), Företagsleverans 0-20 kg (SEK 79,00) och Företagsleverans 21-30 kg (SEK 129,00). GLS används främst som bärare.

Om det mot förmodan skulle finnas fel eller brister i en beställning som har skickats från oss ber vi dig att kontakta oss senast 7 dagar efter att du har mottagit beställningen. Kom därför ihåg att kontrollera innehållet omedelbart efter mottagandet av beställningen.

Vid synlig fraktskada måste transportören meddelas om skadan och detta måste anges på fraktsedeln innan det kvitteras som mottaget. Vid transportskada ber vi dig att dokumentera synliga skador på förpackningen i form av bilder, eftersom detta krävs som dokumentation.

Med reservation för lagersaldofel. Du kommer att bli kontaktad så snart som möjligt om leveranstiden blir längre än vad som utlovats.

*Vi levererar för närvarande endast till Danmark, Norge, Sverige & Finland.


§ 3.1 Leverans till trottoar – utan inbärning 


Observera att större beställningar levereras inom kategorin: frakt > 30,0 kg försändelse. Leveranstiden kan variera beroende på din adress. Se din beställningsbekräftelse för leveransdatum.

Observera: för beställningar som hanteras som frakt > 30,0 kg försändelse måste du vara hemma vid leverans. Om du inte har möjlighet att vara hemma vid tidpunkten för leverans men gärna vill få leverans till adressen även om ingen är hemma och tar emot så kan du välja detta. Du bör dock vara uppmärksam på att ansvaret övergår till dig när produkten har levererats till din adress. Se till att produkten kan ställas på en säker och torr plats för att undvika värdeförlust.

Med reservation för lagersaldofel. Du kommer att bli kontaktad så snart som möjligt om leveranstiden blir längre än förväntat.

Kontakta oss om du inte har fått en spårningslänk med orderbekräftelsen eller om du inte har mottagit din beställning inom den angivna tidsramen, så kontrollerar vi beställningens status åt dig. Om du har lagt en förbeställning kommer alla varor att skickas när förbeställningen är klar för avsändande.

§ 4. Reklamasjonsrett

Privatkunder har två års reklamationsrätt vid fel som fanns vid inköpstillfället. Vid en berättigad reklamation kan du antingen få varan reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller avdrag på priset, beroende på den specifika situationen.

Om du vill utnyttja din reklamationsrätt ber vi dig att fylla i vårt onlineformulär: service.witt.dk/service/se/. Detta görs för att ditt serviceärende ska kunna behandlas så snart som möjligt. Du kan också skicka varan direkt till oss med en grundlig beskrivning av felet eller bristen. Kontakta oss för en enkel retur. Vi rekommenderar att du fyller i serviceformuläret eftersom handläggningstiden blir kortare.

Kommersiella inköp är alla inköp av utrustning som inte ska användas i privata hushåll utan användas för kommersiella eller affärsliknande ändamål (restaurang, kafé, matsal osv.) eller användas för uthyrning eller annan användning som omfattar flera användare. I samband med kommersiella inköp lämnas ingen garanti eftersom denna produkt uteslutande är avsedd för privata hushåll.

§ 5. Ångerrätt och returrätt

Du har alltid 14 dagars ångerrätt när du handlar hos Witt Sport och ångerrätten gäller från den dag du mottagit din vara.

Om du vill utnyttja din ångerrätt ber vi dig att fylla i vårt returformulär online, som du hittar här: https://www.wittsport.se/returformular

Observera att du måste betala för returfrakten själv. När du har fyllt i returformuläret skickar vi dig en PDF med returadress samt instruktioner om hur du returnerar din vara till oss.

Du måste returnera din beställning till oss utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter den dag då du har meddelat oss att du vill ångra ditt köp.

Fullständig återbetalning sker endast om:

  • varan ska returneras i ursprungligt skick och utan värdeminskning*
  • varan ska returneras i originalförpackning.

*Varan anses ha förlorat i värde om du har använt den på ett annat sätt än vad som var nödvändigt för att fastställa dess art, egenskaper eller funktion.

Om varan skulle bedömas ha förlorat i värde kan du komma att endast få en del av köpesumman återbetald. Beloppet du kan få tillbaka beror på varans kommersiella värde. Vid returnering av använda varor förbehåller sig Witt Hvidevarer A/S rätten att kräva ersättning för värdeminskning som fastställs av Witt Hvidevarer  A/S utifrån återförsäljningsvärdet. En användningsavgift kan utgöra 0–99 % av varans ursprungliga försäljningspris.

Du kan inte ångra ett köp genom att vägra att ta emot varan eller genom att inte hämta ut paketet, utan att samtidigt tydligt meddela oss om att du ångrar köpet. Detta medför en expeditionsavgift som motsvarar den verkliga leveranskostnaden.

Om du väljer att utnyttja ångerrätten ska du placera din returetikett, som du mottar via e-post, på originalförpackningen och skicka varan i retur.

Vi rekommenderar att du sparar originalförpackningen tills du har bestämt dig för om du vill behålla ditt köp eller inte. Om förpackningen är bristfällig kan det innebära att varans försäljningsvärde minskas. Om en vara mottas i retur och är skadad på grund av dålig förpackning fråntas Witt Hvidevarer A/S allt ansvar för återbetalning av varans värde. Se till att förpackningen är väl försluten och skyddad under transport för att undvika förlust och skada.

Det är inte ett krav, men behandlingen kommer att främjas om så fullständig information som möjligt medföljer i paketet – gärna ditt beställningsnummer (från returformuläret).

Vi återbetalar alla betalningar som mottagits från dig, inklusive leveranskostnader (med undantag för eventuella extra leveranskostnader i de fall du har valt ett annat leveranssätt än den billigaste standardleveransen som vi erbjuder), senast tio arbetsdagar från den dag då vi mottog ditt meddelande om att du vill ångra avtalet.

Vi återbetalar pengarna med samma betalningsmedel som du använde dig av vid köpet.

Om du har fler frågor angående retur är du välkommen att kontakta oss på: +45 88 44 45 16

*OBS! Vi tar inte emot paket som skickas mot postförskott eller utan utdelning.

Returadress:

Witt Hvidevarer A/S
Gödstrupvej 50,
DK-7400 Herning
Danmark

§ 6. Ingång av avtal

Du måste godkänna försäljnings- och leveransvillkoren vid varje köp. Vi uppmanar dig att läsa villkoren noggrant. Köpeavtal med barn och ungdomar under 18 år kan endast ingås av föräldrar eller andra som lagligen kan agera för barnets eller ungdomens räkning.

§ 7. Integritetspolicy

För att du ska kunna ingå ett avtal med Witt Hvidevarer A/S måste du registrera dig med följande personuppgifter: namn, adress, telefonnummer, e-postadress och inköpshistorik. Vi registrerar dina personuppgifter i syfte att kunna leverera varan till dig.

Personuppgifterna registreras hos Witt Hvidevarer A/S och sparas i fem år, varefter informationen raderas. Vi lagrar och överför inte kundinformation i krypterad form. Vi samarbetar dessutom med en rad andra företag som lagrar och behandlar data. Företagen behandlar uteslutande informationen för vår räkning och får inte använda den för egna ändamål.

Vi samarbetar endast med personuppgiftsbiträden inom EU eller i länder som kan ge din information tillräckligt skydd.

Personuppgiftsansvarig är Witt Hvidevarer A/S.

Du har rätt att få veta vilka personuppgifter vi behandlar om dig. Om du anser att informationen är felaktig har du rätt att få den korrigerad. I vissa fall är vi skyldiga att radera dina personuppgifter om du begär det. Det kan till exempel vara om dina personuppgifter inte längre är nödvändiga för det ändamål för vilket vi samlade in dem. Du kan också kontakta oss om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med lagen. Du kan skriva till oss på info@wittsverige.se


§ 7.1 Cookie-policy

Witt Hvidevarer A/S använder cookies på alla våra webbplatser, eftersom detta är nödvändigt för att webbplatsen ska fungera och vara lätt att använda. Det behövs till exempel en cookie för att en produkt ska kunna läggas till i varukorgen. Genom att klicka vidare på vår webbplats godkänner du automatiskt användningen av cookies.

Cookies ger också information om hur sidan används, vilket främst används för att mäta trafiken och optimera sidans innehåll. Alla cookies som används är inte skadliga och har ingen tillgång till integritetskänsliga personuppgifter eller möjlighet att sprida skadliga objekt till andra program.

Vägledning till att ta bort cookies: Internet Explorer – Edge – Google Chrome – Mozilla Firefox – Safari – iPhone – Android

 

Vägledning för klagomål

Om du vill klaga på ditt köp ska du kontakta info@wittsverige.se. Om vi inte lyckas hitta en lösning kan du lämna in ett klagomål till relevant nämnd på området, förutsatt att villkoren för detta har uppfyllts. Konsumentombudsmannen – Konsumentverket/KO, Box 48, 651 02 Karlstad, tel. 0771-42 33 00, www.konsumentverket.se. Det är också möjligt att lämna in ett klagomål via EU-kommissionens onlineportal för klagomål: http://ec.europa.eu/odr (detta är särskilt relevant om du är en konsument bosatt i ett annat EU-land).